Je medewerkers een te gek cadeau geven? Goed nieuws, want sinds kort mag het een beetje meer zijn …

Het is weer de tijd van het jaar: eindejaarscadeautjes, presentjes van de sint, kerstgeschenken … Allemaal motiverende blijken van waardering voor het werk dat je medewerkers het afgelopen jaar gedaan hebben voor je bedrijf. Maar weet jij wat de do’s-and-don’ts zijn anno 2018 op het vlak van cadeaus voor je personeel? C-Bright laat hr-experte Petra Rubens van Talent4People aan het woord in deze gastblog.

Zeer belangrijk: de aandacht die je aan het cadeau geeft

Hebben we niet allemaal ooit een heel onpersoonlijk cadeau gekregen? Zo’n cadeau dat je thuis snel in een kast weggelegd hebt om het daarna nooit meer boven te halen?

Dat wil je als werkgever uiteraard vermijden. Probeer daarom een cadeau te geven waarvan de ontvanger merkt dat je er echt over nagedacht hebt en dat je er tijd in gestoken hebt. Uiteraard is dat in kleinere bedrijven wat gemakkelijker om te realiseren dan in grote ondernemingen. Want in een kmo ken je je werknemers doorgaans beter. Je staat korter bij hen en weet meestal beter wat hen al dan niet blij kan maken.

Toch is het ideale cadeau geven in een grotere onderneming ook perfect mogelijk. Stel eventueel enkele keuzemogelijkheden voor waaruit elke werknemer kan kiezen. Of organiseer een cadeautjeswinkel (in je bedrijf) waar mensen voor een bepaald bedrag mogen komen shoppen. Wedden dat ze dat een zeer mooi gebaar zullen vinden, omdat ze zelf kunnen kiezen wat ze leuk vinden? Ook de beleving van het samen kiezen in een ontspannen sfeer wordt dikwijls als aangenaam ervaren.

Een kleine tip als het over geschenken voor personeel gaat: probeer te vermijden dat je cadeau het logo van de zaak heeft, want dan komt het over als een relatiegeschenk. Dat kun je beter voor marketingdoeleinden houden. Met een cadeau voor je medewerkers wil je boven alles een gevoel van waardering voor de medewerker als persoon geven.

Never forget: details zijn belangrijk

Een geschenk ontvangen en geven is een totaalervaring. Het is dan ook belangrijk dat je voldoende aandacht besteedt aan de details. Denk vooraf goed na over het moment waarop je het cadeau wilt afgeven, de plaats, de manier waarop, de boodschap die je wilt uitdragen bij het overhandigen van je cadeau, de verpakking … Kortom: een cadeau is véél meer dan wat er in het doosje zit.

Tip: een lintje in je huiskleur en een persoonlijk handgeschreven kaartje doen het altijd goed. Hoe persoonlijker de hele omkadering is, hoe meer je medewerkers het gevoel krijgen dat je cadeau echt een blijk van waardering is.

En wat mag dat cadeau nu kosten?

Geschenken aan werknemers worden als loon beschouwd en zijn dus in principe onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen (RSZ). Dat geldt voor cadeaus in natura, in geld of in de vorm van een cadeaucheque.

Gelukkig denkt de overheid ook wat mee. Cadeaus onder een bepaald bedrag zijn vrijgesteld van RSZ. En er is nog beter nieuws, want in juli 2018 zijn hiervoor nieuwe bedragen gepubliceerd die met terugwerkende kracht ingingen op 1 januari 2017. Opgelet: deze nieuwe maximumbedragen hebben alleen betrekking op de RSZ-vrijstelling. De fiscus hanteert op dit moment nog altijd de oude bedragen, maar onze beleidsmakers streven wel naar een gelijktrekking van de twee in de toekomst.

Wat zijn nu de nieuwe maximumbedragen?

De bedragen vrijgesteld van RSZ verschillen per gelegenheid. Een overzicht van de oude en nieuwe maximumbedragen:

maximumbedragen personeelscadeau 2018

Vraag je je af wat een ‘eervolle onderscheiding’ is? Wel, dat is een vrij ingewikkeld gegeven. Het is geen extra beloning voor werknemers die uitzonderlijk goed werken. Het is ook geen beloning om de anciënniteit van een werknemer in de verf te zetten. Het is iets wat per paritair comité anders is en daarom raadpleeg je het best even de sectorale wetgeving als je het wilt inroepen. Een mogelijk voorbeeld is een officiële of burgerlijke onderscheiding, toegekend buiten de onderneming (zoals een ereteken of ridderorde, een decoratie of een onderscheiding als laureaat).

Ook moet je voorzichtig zijn met geschenkcheques, want daarvoor gelden enkele extra voorwaarden:

• Ze mogen worden ingeruild bij ondernemingen die daarover vooraf een akkoord gesloten hebben met de uitgevers van die cheques.
• Ze moeten een beperkte looptijd hebben.
• Ze mogen noch geheel, noch gedeeltelijk in speciën uitbetaald worden aan de begunstigde.

90 procent van de werknemers krijgt een eindejaarscadeau

Leuke weetjes: uit een onderzoek van de sociale secretariaten Partena en HDP bij 1600 personen blijkt dat vier op de tien werknemers op 6 december chocolade op hun bureau vinden. Zowat alle werkgevers blijken ook hun werknemers in de eindejaarsperiode in de watten te leggen. Opvallend is wel dat de afgelopen jaren 44 procent van de werkgevers hun budget verminderd heeft én dat er veel sneller naar de standaardcadeaus gegrepen wordt.

Een spijtige zaak, want door een beetje aandacht te besteden aan de keuze en omkadering van je cadeau, kun je een enorme motivatie en positieve boost bij je medewerkers creëren. Heel vaak doet de waarde er voor de medewerker minder toe. Maar krijgen we niet allemaal liever een cadeau waarvan we voelen dat het met liefde gegeven is? Geef de sint dus dit jaar duidelijke instructies over de positieve punten van je personeel en wie weet ligt er op 6 december plots een zeer tof cadeau in hun schoen. 😉

Inspiratie opdoen? Grasduin zeker eens in het luxeaanbod van C-Bright of vraag persoonlijk advies aan Tiny. Zij denkt gegarandeerd met je mee.

Petra Rubens is zaakvoerder van Talent4People. Samen met haar team geeft ze persoonlijke en praktische hr-hulp op maat, specifiek gericht op kmo’s. Talent4people fungeert voor bedrijven als externe personeelsdienst of ondersteunt de bestaande personeelsdienst met grote en kleine hr-vragen. Je kunt bij Talent4people terecht voor loonadministratie, werving en selectie, en hr-advies.

Nog op zoek naar een origineel cadeau voor je personeel?

Contacteer C-Bright