Relatiegeschenk OpmerKelijk_merkbeleving boosten

Boost je merkbeleving met originele relatiegeschenken

Wist je dat je je merk aan beleving koppelt via relatiegeschenken? Dat doe je door te vertrekken vanuit je branding. Tenminste als je wil dat je merk en je geschenk blijven nazinderen.

Dat doe je niet via de zoveelste pen, boodschappentas of koffiemok. Neen, je wil de juiste pen, boodschappentas of koffiemok. Die je merk tot zijn recht laat komen en je onderscheidt van concurrenten.

In deze blog reiken we je een aantal handvaten aan om die geschenken te kiezen die een hefboom zijn voor je merk en merkbeleving.

Start met je merkidentiteit

Een sterk merk heeft een sterke identiteit. Die maakt in één oogopslag duidelijk waar je merk voor staat. Als je zoekt naar een relatiegeschenk, is je merkidentiteit aanknopingspunt 1.

Wil je als ondernemer bijvoorbeeld bekendstaan om je verregaande digitale expertise voor een bepaalde nichemarkt? Wil je je professionele en proactieve manier van werken in de verf zetten? Of verras je klanten liever met je creatieve en zelfs innovatieve ideeën?

Als je merkidentiteit het referentiepunt is bij de keuze van je relatiegeschenken, dan maak je het jezelf al een stuk makkelijker. Je weet namelijk in welke richting je moet zoeken en welke aspecten van je onderneming, visie en missie je wil benadrukken.

Relatiegeschenken met een extra dimensie

Die focus op merkbeleving wil niet zeggen dat je de funfactor moet vergeten. Je hoeft het zelfs niet zo ver te zoeken. Laten we vertrekken van een simpele pen met je logo op. Een niet zo opmerkelijk object op het eerst zicht. Toch is het iets wat mensen blij maakt omdat het bruikbaar is. En jij profiteert van de zichtbaarheid van je merk telkens iemand je pen gebruikt.

Een ondernemer die zijn expertise en professionele aanpak wil tonen, zal eerder zoeken naar kwaliteitsvolle pennen. Pennen waar het lipje niet meteen van afbreekt, die niet lekken en comfortabel in de hand liggen.

Wie innovatief uit de hoek wil komen en de verregaande digitalisering van z’n dienstverlening wil belichten, kiest misschien eerder een smartpen of een pen die tegelijk dienst doet als een USB-stick.

Een creatieve ondernemer zoekt naar canvassen om z’n creativiteit op bot te vieren. Door een leuke bedrukking, een persoonlijke quote of een bewegend logo.

Zo koppel je je merkidentiteit aan zelfs de op het eerste zicht meestal banale objecten. Zonder de funfactor uit het oog te verliezen.

Een brug tussen merk en geschenk

Hoe jij je merkidentiteit invult, geeft je een breed arsenaal aan mogelijkheden om relatiegeschenken te bedenken. Ben je een diëtist en geef je een handige stappenteller cadeau, dan resoneert je boodschap van een gezonde levensstijl bij je doelgroep. 

Maar je kan ook een stukje chocolade cadeau doen. Dan stuur je de boodschap uit dat je klanten ook niet te streng moeten zijn voor zichzelf. Af en toe zondigen kan geen kwaad.

Je merkt het: als je vertrekt van je merkidentiteit, vind je op slag verschillende mogelijkheden om je boodschap op een ludieke manier de wereld in te sturen. Je zal zien dat het een object een extra dimensie geeft: die van de emotie. Of je je doelgroep nu doet lachen, dankbaar of tevreden doet voelen, de positieve emotie die je merk teweegbrengt, zal blijven hangen. 

Extra tips voor een beklijvend relatiegeschenk

Nu je weet dat je merkbeleving en een passend relatiegeschenk hand in hand gaan, is de selectie van een passend object al een stuk makkelijker geworden. Hieronder vind je extra tips om het geschenk vorm te geven.

1. Kies vanuit je huisstijl

Het lijkt logisch, maar zorg er zeker voor dat je keuze voor relatiegeschenken altijd ook je visuele branding ondersteunt. Je hebt als ondernemer duidelijke keuzes gemaakt in de visuele profilering van je logo en huisstijl. Trek die ook consequent door in de keuze van je relatiegeschenken. Zo zet je je visuele merkassociatie kracht bij.

Een voorbeeld: Bestaat je huisstijl uit de kleuren groen en turkoois? Laat je dan niet verleiden tot relatiegeschenken in andere kleuren die niets met je branding te maken hebben. Is je favoriete relatiegeschenk alleen in het rood, wit of zwart beschikbaar? Kies dan neutraal zwart of wit en integreer je huisstijlkleuren in het verpakkingsmateriaal.

Zorg er ook voor dat de kleuren van je logo bij bedrukking zeker bij het object passen. Vraag daarom de CMYK- en/of pantone-kleurcodes op bij je grafisch ontwerper en vraag een mock-up op voor je de bestelling plaatst. Of vraag welke objecten in jouw kleuren (of bij benadering) beschikbaar zijn.

2. Maak het persoonlijk

Als ondernemer vind je het vanzelfsprekend dat je je logo op een relatiegeschenk plaatst. Maar je kan best je nog een stap verder gaan. Mensen vinden het namelijk geweldig als hun geschenk volledig gepersonaliseerd. Bijvoorbeeld als hun voornaam erop staat.

Voor elke klant een apart geselecteerd object voorzien, is voor vele redenen niet doenbaar. Maar je kan wel één object kiezen en die per klant personaliseren. Lukt het niet op het object zelf, personaliseer dan het verpakkingsmateriaal

Dat laatste doe je via stickertjes met de naam van de klant. Of voeg een mini-kadertje met daarin de naam van je klant bij je geschenk. Of zorg voor een kaartje of foto met een persoonlijke boodschap. 

Het vraagt heel wat werk, maar hoe persoonlijker, hoe opmerkelijker je klanten het zullen vinden. En hoe langer het effect van je geschenk blijft hangen.

Verwerk je eigenheid in je geschenk

Dat doe je niet enkel door je logo op het geschenk te plaatsen. Ook door een leuke quote of passende tekst toe te voegen, maak je van een object een eye-catcher.  

Een doosje tissues lijkt misschien niet zo bijzonder. Maar wat als je er een tekst zoals deze op het doosje plaatst zoals het bedrijf “OpmerKelijk” deed? 

“Wind er geen (zak)doekjes om en durf OpmerKelijk te zijn bij elk moment van geluk, plezier, ontroering, verdriet en succes. Want het is zo bijzonder als je emoties met een andere persoon deelt.”

Instagrammable relatiegeschenken

Heb je tijd gestoken in een origineel of persoonlijk relatiegeschenk? Motiveer mensen dan om het te delen op Instagram. Je hoeft het zelfs niet te vragen. Wat mensen beroert of verrast, spoort automatisch uit om te delen. 

Ook het unboxen van cadeautjes staat hoog op de lijst van instagrammable content. Een relatiegeschenk dat met aandacht is verpakt, in een bijzonder zakje of doosje, verleidt tot een leuke unboxing video. 

Of dat duur is, vraag je? Nee hoor! Al scoren verrassende verpakkingen meestal beter op social media.

Zoek het ook weer niet te ver …

Origineel betekent niet automatisch vergezocht. Een relatiegeschenk hoeft ook niet duur of exclusief te zijn. Een creatief idee op een bruikbaar object werkt meestal nog het best. Een bedrijf dat clouddiensten verkoopt gaf bijvoorbeeld een leuke paraplu met wolkjes aan de binnenzijde cadeau aan hun klanten. Telkens de klanten de paraplu openen, denken ze aan het bedrijf. 

Dé basisgedachte achter elk relatiegeschenk deze:

Kies iets dat bij jou én je klanten past!

En laten we bij C-Bright net daarin gespecialiseerd zijn. Neem dus contact op en verras je klanten met een origineel, persoonlijk en verrassend geschenk

CONTACTEER C-BRIGHT

Ga je voor een klassiek relatiegeschenk voor het eindejaar? Of zoek je naar een geschenk dat een origineel voorbeeld is van waar jouw merk voor staat? In onze blog “Originele relatiegeschenken voor het eindejaar” geven we je inspiratie voor de perfecte eindejaarsattentie voor je klanten en personeel.