Relatiegeschenk OpmerKelijk_merkbeleving boosten

Boost je merkbeleving met originele relatiegeschenken

Ga je voor een klassiek relatiegeschenk bij eindejaar? Of zoek je naar een geschenk dat een origineel voorbeeld is van waar jouw merk voor staat? C-Bright laat in deze blog Katlijn Voordeckers van OpmerKelijk aan het woord. Ze vertelt als brandingexpert en auteur van het boek ‘VerMERKvuldig!’ over de kracht van merkbeleving bij relatiegeschenken.

Ga voor een hefboomeffect

Merkbeleving … een op het eerste gezicht eenvoudige samenstelling van merk en beleving. Maar hoe koppel je die twee in de praktijk aan elkaar bij de keuze van je relatiegeschenken? Want ze kunnen elkaar een enorm hefboomeffect geven als die beleving je merk doordacht ondersteunt, waardoor je klant een OpmerKelijk gevoel bij je merk ervaart.
Als inspiratie tekortschiet of als je al bij voorbaat zucht bij je zoektocht naar iets origineels voor het einde van het jaar, dan wordt je zoektocht aanzienlijk vergemakkelijkt als je vertrekt vanuit je branding. Want het antwoord ligt in eerste instantie meestal niet in de eindeloze catalogi waar massa’s leuke mokken, zakjes en lampjes je vrolijk aanstaren. Wil je OpgemerKt worden? Dan wil je niet zomaar een pen, kopje, zakje of lampje. Nee, je wil het juiste kopje, zakje of lampje dat je merk volledig tot zijn recht laat komen en je onderscheidt van anderen. Neem dus eerst even de tijd om te kijken naar je merk vóór je een catalogus met relatiegeschenken openslaat en verdwaalt in het enorme aanbod aan mogelijkheden.

Waar staat jouw merk voor?

Een sterk merk heeft een sterke identiteit waarbij duidelijk is waar je met je merk voor wil staan. Die identiteit is altijd het uitgangspunt als je begint te zoeken naar relatiegeschenken die aansluiten bij je merk en het zelfs nog versterken. Wil je als ondernemer bijvoorbeeld bekendstaan om je vergaande digitale expertise voor een nichemarkt die een zeer grote professionaliteit en proactiviteit op prijs stelt? Of leg je als ondernemer liever nadruk op je grote, creatieve, innovatieve ideeën waarmee je je klanten wil verrassen? Als je je merkidentiteit als referentiepunt neemt voor je relatiegeschenken, dan maak je je keuze al veel makkelijker. In het eerste geval kan je eerder op zoek gaan naar relatiegeschenken die passen bij je professionaliteit en expertise of die inspelen op het digitale luik van je business. In het tweede geval kan je eerder op zoek gaan naar relatiegeschenken die passen bij je creativiteit en innovatieve manier van ondernemen.

Kan je dan niet gewoon iets kiezen wat je leuk vindt? Uiteraard wel, maar het geeft een extra dimensie aan je relatiegeschenken als ze aansluiten bij je branding. Het hoeft daarbij zelfs helemaal niet duur of vergezocht te zijn. Want laten we eens vertrekken van een gewone pen. Misschien op het eerste gezicht niet zo opmerkelijk, maar toch een relatiegeschenk dat veel mensen blij maakt, dat ze effectief gebruiken en dat je zichtbaarheid mooi kan ondersteunen.

De eerste ondernemer zal vermoedelijk de heel goedkope, dertien-in-een-dozijnpennen in de catalogus overslaan en zoeken naar eerder kwaliteitsvolle exemplaren waarbij het risico op lekken of afbreken van onderdelen zo veel mogelijk wordt vermeden. Kwaliteit en professionaliteit staan bij hem voorop, en dat zal ook tot zijn recht moeten komen in zijn pen. Het is voor hem ook leuk om te zoeken naar exemplaren met een digitaal ‘specialleke’ zoals een smartpen waarmee zijn klanten ook op hun smartphone of iPhone kunnen schrijven of een pen die tegelijk fungeert als USB-stickhouder.

De tweede ondernemer zal vanuit het referentiekader van zijn branding wellicht op een andere manier door de catalogus gaan. Hij gaat niet noodzakelijk op zoek naar de premiumexemplaren binnen het aanbod, maar kiest voor pennen waar hij zijn creativiteit op kan uitleven. Hij zal misschien eerder kijken naar een eenvoudige pen met een groot bedrukkingsvlak waarbij er voldoende plaats is voor een leuke persoonlijke quote. Of naar een pen die zijn klant zal verrassen tijdens het schrijven, zoals eentje waarvan de schrijfpunt licht geeft zodra ze een blad raakt of eentje waarbij zijn logo oplicht zodra de klant begint te schrijven. Nee, lekken of afbreken kan hij ook maar beter niet doen, maar zijn pen hoeft geen inherent grote kwaliteit uit te stralen. Ze kan gerust ook gewoon een hulpmiddel zijn om zijn creatieve of verrassende boodschap uit te dragen.

Kijk dus eerst naar waar je merk voor staat om gericht keuzes te maken die erbij passen, of om een brug te maken tussen je merk en je relatiegeschenk, zodat het echt past. Want het gebaar van een diëtist die een handige stappenteller geeft, wordt vast geapprecieerd. Maar hij of zij kan gerust ook een heerlijk stukje chocolade schenken met de leuke boodschap dat als je dan toch eens zondigt, je het best je tanden kan zetten in een bangelijk lekker exemplaar.

Je kan je selectie voor een passend relatiegeschenk dus al heel wat richting geven als je rekening houdt met je branding, maar ik geef je graag nog wat extra inspiratie voor een relatiegeschenk waarmee je OpgemerKt wordt:

1. Kies vanuit je huisstijl

Het lijkt logisch, maar zorg er zeker voor dat je keuze voor relatiegeschenken altijd ook je visuele branding ondersteunt. Je hebt als ondernemer duidelijke keuzes gemaakt in de visuele profilering van je logo en huisstijl. Trek die ook consequent door in de keuze van je relatiegeschenken om ook je visuele merkassociatie kracht bij te zetten.

Bevat je huisstijl consequent de kleuren groen en turkoois? Laat je dan niet verleiden tot andere kleuren die niets met je branding te maken hebben. Is je favoriete relatiegeschenk alleen in het rood, wit of zwart in voorraad? Kies dan eerder voor het neutrale zwart of wit en integreer je huisstijlkleuren dan indien mogelijk in je verpakkingsmateriaal, en kijk of je de bedrukking van je logo wel in je gebruikelijke huisstijlkleuren kan gebruiken. Vraag je CMYK- en/of pantone-kleurcodes op bij je grafisch ontwerper en laat je relatiegeschenken in die kleuren ontwerpen. Of kies relatiegeschenken die zo dicht mogelijk bij die kleuren aansluiten als je exacte huisstijlkleur niet aangeleverd kan worden of standaard in voorraad is.

2. Personaliseer op naam van je klant

Het is vanzelfsprekend dat je als ondernemer je logo op een relatiegeschenk plaatst. Maar heb je een business waarbij je je relatiegeschenk gericht geeft aan mensen die je kent? Dan kan je nog een stap verder gaan. Mensen vinden het geweldig als hun geschenk volledig gepersonaliseerd is op hun naam. Het geschenk zelf kan je vaak niet individueel personaliseren (al zijn er verschillende uitzonderingen waarbij het wel kan), maar bij de verpakking lukt het vaak wel. Druk een OpmerKelijk stickertje met de naam van de klant en plak het op de verpakking. Denk eens aan een leuk minikadertje waarin je de naam van de klant plaatst en bij het geschenk voegt. Of misschien heb je wel een leuke foto van je klant die je als een labeltje aan je relatiegeschenk kan hangen met een persoonlijke tekst op de achterkant. Vorig jaar kreeg ik enorm veel leuke reacties van mijn klanten toen ik de bovenkant van een zakje overheerlijke chocoladezoenen had geseald met een kartonnen kaartje in de huisstijl van OpmerKelijk waarbij in de tekst voor iedere klant zijn persoonlijke naam en bedrijfsnaam verwerkt was. Natuurlijk vraagt het heel wat werk, maar hoe persoonlijker, hoe OpmerKelijker mensen het vinden.

3. Laat je eigen stem horen

Met een logo laat je bij wijze van spreken je gezicht zien als merk, maar je kan ook perfect je eigen stem laten horen. Zeker als je kiest voor een relatiegeschenk waarop je een tekst kan plaatsen. Zo liet ik ooit als relatiegeschenk een doosje tissues ontwerpen waarbij op de binnenkant van het deksel deze tekst stond: ‘Wind er geen (zak)doekjes om en durf OpmerKelijk te zijn bij elk moment van geluk, plezier, ontroering, verdriet en succes, want het is zo bijzonder als je die emotie met een andere OpmerKelijke persoon kan delen.’
Ik geloof als ondernemer enorm in een sterk merk met een sterk netwerk en fungeer graag als verbinder tussen andere ondernemers. En met de keuze van dat relatiegeschenk met mijn zelfgeschreven tekst, kon ik daar fijn op inspelen. Maar ook de meetingmints die ik in de loop van het jaar bestelde met de persoonlijke tekst ‘Om je verhaal op elk moment in het lang en in het breed te kunnen vertellen’ werden gesmaakt door mijn klanten. 🙂

4. Creëer instagrammable relatiegeschenken

Heb je tijd gestoken in een OpmerKelijk relatiegeschenk? Motiveer mensen dan om het te delen op Instagram. Heb je gekozen voor een relatiegeschenk dat mensen verrast of ontroert? Dan ben je altijd een stapje voor. Want mensen delen hun gevoelens ook graag met anderen, zeker als je hen inspireert of vraagt om het te delen met een leuke boodschap. Ook het unboxen van cadeautjes staat hoog op de lijst van instagrammable content die mensen graag delen met de wereld. Een relatiegeschenk dat met aandacht verpakt is in een bijzonder zakje of doosje wordt meestal nog extra geapprecieerd en hoeft vaak niet veel te kosten. Al scoren verrassende verpakkingen zoals een leuk koeltasje met je logo in combinatie met een leuke quote voor een heerlijke doos gepersonaliseerde pralines wel bijzonder goed. 🙂

Zoek het ook weer niet te ver …

Uiteraard ben je op zoek naar een origineel geschenk – en met mijn vier tips kom je hopelijk al een heel eind – maar toch geef ik je graag nog deze extra richtlijn: zoek het zeker niet té ver.
Een relatiegeschenk hoeft niet altijd duur of heel exclusief te zijn. Zo kreeg ik ooit van het tekstbureau dat mijn teksten altijd even naleest, magneetjes in de vorm van een spel scrabble dat nu zeer zichtbaar in mijn keuken wordt gebruikt. Al kan je ook helemaal out of the box denken. Zoals de superleuke paraplu met wolkjes aan de binnenkant die ik ontving van een bureau dat gespecialiseerd is in clouddiensten.

Dé basisgedachte achter elk relatiegeschenk is kortom: kies vooral iets wat bij jou én je klanten past! En C-Bright zal je daar uiteraard heel graag bij helpen.

OpmerKelijk is het branding- en communicatiebureau van Katlijn Voordeckers uit Beringen en bestaat uit een team van vier personen. Katlijn is brandingexpert en vanuit haar economische en marketingachtergrond gespecialiseerd in strategische branding & rebranding. Ze is een creatieve conceptontwikkelaar die er met haar doordachte aanpak en OpmerKelijke concepten voor zorgt dat ondernemers uit heel Vlaanderen OpgemerKt worden met hun business. Vooral groeiende ondernemers komen bij OpmerKelijk aankloppen, maar ook starters met een sterk businessidee zijn welkom. Merken zoals Lynn’s Granola, Gym Tonic, The Water Purifier, Thee met een Verhaal, C-Bright, Chocola-Tuti … lieten hun merk door Katlijn en haar team versterken of bedenken.

Het OpmerKelijke team is naast branding gespecialiseerd in trainingen over social media en klantenbeleving zodat ondernemers zich nog gerichter kunnen profileren. Katlijn bracht begin 2018 haar tweede boek ‘VerMERKvuldig!’ uit bij LannooCampus. Een praktisch boek voor eigenaar-ondernemers boordevol concrete tips over hoe je jouw mond-tot-mondreclame een boost kan geven. Samen met Prof. dr. A. Van Riel van UHasselt geeft zij opleiding over branding gecombineerd met de inzichten uit haar VerMERKvuldigmodel.

Nog op zoek naar een relatiegeschenk om je merkbeleving te boosten?

Contacteer C-Bright